poniedziałek, 29 grudnia 2014

Historia Postaci - Pobawmy się w Pytania


Część z Was pewnie się orientuje, że nie przepadam za dużymi historiami postaci. Ot, 17-stronicowe elaboraty opisujące każde ważniejsze wydarzenie 20-paroletniego bohatera, który może paść trupem w pierwszej godzinie na pierwszej sesji, uważam za potencjalną stratę czasu. Stratę czasu gracza, który włożył w to serce. I MG, który musiał przeczytać te szyndlerostwo.

Lubię kilka konkretów, dwa-trzy zdania, jedno jakieś ważne wydarzenie, oraz pozostawienie pewnej białej karty, którą można uzupełnić już na trwających sesjach. O co mi chodzi, posłużę przykładem.


Zakładam, że większość z nas zna Hana Solo. Co o nim wiemy (oglądając tylko pierwotną wersję Nowej Nadziei)? Jest właścicielem (tak twierdzi) najszybszego statku w galaktyce, wyrzucił towar niejakiego Jabby (who the fuck is Jabba?), jest bezlitosnym mordercą który pierwszy strzela, i nie wie co to jest parsek. Koniec. Kropka. To, że swój statek wygrał w karty od niejakiego Lando, dowiadujemy się na 9 sesji. I tyle. Ale właściwie ten wpis nie o tym.

Szykuję się do kampanii w Warhammera w jedyną słuszną edycję (czyli w III). Trzecioedycyjna kampania "Wewnętrzny Wróg" ma fajny patent, który nazywa się "Background". Niby nic odkrywczego, ale każde takie tło postaci podaje kilka pytań, na które odpowiedzi kształtują osobowość naszego bohatera, opisują jego przeszłość, wiążą ją z innymi bohaterami graczy i bohaterami niezależnymi. Jak dla mnie, fajny patent (podobny trochę do tego co oferuje Apocalypse World przy tworzeniu postaci).

Jak zwykle, przykład o co w tym wszystkim chodzi chodzi.

Na drużynę składa się troję bohaterów, parówa party w postaci:

- Bursztynowy Uczeń Czarodzieja, Uczony z Ostlandu
- Łowca Nagród, Szlachcic z Hochlandu
- Hiena Cmentarna, Banita ze Stirlandu

I teraz każdemu z moich graczy daję pięć pytań związanych z ich profesją, tłem, pochodzeniem i z dwoma pozostałymi towarzyszami podróży. Poniżej, te pytania:

Uczeń Czarodzieja:

1. Należysz do pewnego małego stowarzyszenia uczonych. Jak się nazywa Stowarzyszenie i czym się ogólnie ono zajmuje?

2. Maruderzy Chaosu najechali twoją wioskę i brutalnie na twoich oczach zabili kogoś tobie bliskiego. Kto to był? Dlaczego ktoś obwinia ciebie o śmierć tej osoby?

3. W Kolegium ktoś bliski tobie został oskarżony o zgłębianie mrocznych tajemnic. Poprosił ciebie o pomoc w ucieczce. Co zrobiłeś? Kto to jest? Czy on dalej żyje?

4. Dlaczego postanowiłeś przyłączyć się do pewnego łowcy nagród i wyruszyć z nim na szlak? Jak długo się znacie? Jak się poznaliście? Czy mu ufasz?

5. Wpadłeś w pewne tarapaty, ale pomógł ci pewien młodzieniec, który okazał się banitą. Co to były za kłopoty? Jak ci pomógł? Wyruszyliście dalej razem w dalszą drogę, dlaczego?

Łowca Nagród:

1. Pochodzisz z wpływowej rodziny szlacheckiej. Dlaczego straciłeś możliwość otrzymania ziemi i tytułów szlacheckich?

2. Miesiąc temu otrzymałeś zlecenie na złapanie dziewczyny która zabiła syna Freiherra (barona) Luthera von Leopolde. Gdy ją odnalazłeś, ze łzami w oczach opowiedziała, że została prze tego syna zgwałcona. Co z nią zrobiłeś? Jak potoczyła się sprawa? Jakie masz stosunki z Freiherrem?

3. Odbył się turniej strzelecki w małym miasteczku, w którym postanowiłeś wziąć udział. Dlaczego wziąłeś w nim udział? Jak zakończył się turniej?

4. Podróżuje z tobą pewien młodzieniec, który jest banitą. Zasłyszane plotki mówią, że wdał się w romans z córką pewnego szlachcica, i dlatego został wypędzony z rodzinnych stron. Wierzysz w te plotki? Dlaczego tak, albo dlaczego nie?

5. Pewien Łowca Czarownic interesuje się twoim towarzyszem, uczniem czarodzieja. Kim jest Łowca? Dlaczego się interesuje twoim towarzyszem?

Hiena Cmentarna:

1. Zostałeś wypędzony z rodzinnych stron, dlaczego?

2. Jakiś czas temu grupa oprychów obiła ciebie dosyć mocno i zostawili w rynsztoku. Ktoś jednak ciebie uratował, i zaprowadził pod swój dach. Kiedy doszedłeś do siebie, ten ktoś miał do ciebie prośbę. Kto to był? Co to za prośba? Chcesz ją spełnić, czy chcesz ją olać?

3. Pochodzisz z bardzo biednej rodziny. By przeżyć nadchodzącą srogą zimę, ojciec sprzedał komuś twoją młodszą siostrę. Co o tym myślisz? Uważasz to za słuszne, czy nie? Komu sprzedano siostrę? Jest możliwe, że żyje?

4. W pewnym miasteczku był list gończy, który zerwałeś i ukryłeś przed łowcą nagród. Dlaczego?

5. Czarodziej z drużyny gdzieś tam wspomniał nazwę jakiegoś Stowarzyszenia. Słyszałeś o tym Stowarzyszeniu. Pytanie tylko, co słyszałeś?

Chyba wszystko jasne? To do następnego wpisu.

6 komentarzy:

  1. Hm...
    Podobny patent wprowadziłem przed kampanią Neuroshimy według Quentinowskiego "Bez Wytchnienia"
    Gracze mieli odpowiedzieć na 3 pytania po jednym zdaniu:
    1. Kim jesteś? Co cię charakteryzuje?
    2. Jakie wydarzenie z twojego dawnego życia sprawiło, że je porzuciłeś?
    3. Czego szukasz? Co cię pcha naprzód? Co motywuje?

    Swoją drogą to takie FATE-owe - po jednym aspekcie żeby powiązać się z gościem po lewej i po prawej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O właśnie, FATE. Słabo w tym siedzę, ale faktycznie, takie mieszanie pytań połączone z fishingiem i pytania o innych bohaterów, może wyjść fajnie :)

      Usuń
  2. Takie tworzenie postaci (w sensie opisywanie jej pytaniami, a nie kilometrem elaboratów) jest świetną sprawą. Stosuje ją w miarę regularnie pisząc dłuższe formy.

    Podobne patenty (choc nieco bardziej rozbudowane) są w Legendzie czy Dresdenie.
    Nasz obozowy system Tol Calen, również ma zaimplementowany podobny system (z tym że zawiera 25 pytań), który pozwala wymyślić graczom bardziej złożone postacie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, większość systemów z nurtu głównego ma właśnie rozdział w stylu "25 pytań o bohatera". Ale to są dosyć typowe pytania, wszystkie takie same (Co postać lubi? Co myśli o panującym prawie? Dlaczego opuściła dom?), i odpowiedź na te wszystkie pytania daje nam dosyć dużo wiadomości na temat każdego z bohaterów.

      Mniej pytań, różnorodność, otwartość na przyszłość (nie wiem co postacie lubią, nie wiem kogo jeszcze znają, nie wiem czy kogoś kochają, mają przyjaciół, nie znam innych grzechów postaci z przeszłości). Po prostu taka trochę "tabula rasa", którą można już uzupełniać na sesji. Po prostu wprowadzam w jakiejś wiosce bohatera niezależnego i pytam się jednego z graczy, skąd go zna i co go łączy z daną postacią. Wchodzi drużyna do wioski, i mówię do jednego z bohaterów, że już tutaj kiedyś był, i co mu zapadło w pamięć.

      Usuń
    2. Nie wiem czy widziałeś jak to rozwiązali w Dresden Files (który jest pierwowzorem dla Fate Core)
      Pytania które wstawiłeś są bardzo mięsne. Dają dużo fajnego flowu. Czy to są przyklady z podręcznika czy układałeś je pod kątem Wewnętrznego Wroga? - znaczy czy pytania o NPCów maja znaczenie dla fabuły przygotowanej opowieści?

      Usuń
    3. Układałem je pod kątem ewentualnej przyszłości (bo zawsze mogłem dostać odpowiedź - nie wiem, nie obchodzi mnie to, nie żyje ;) ). Zawsze w przygodach pojawia się jakiś łowca czarownic, jakieś stowarzyszenie, wredni szlachcice, niewinne ofiary. Będę prowadził oficjalne przygody, ale nie (na razie) WW.

      Usuń