piątek, 7 listopada 2014

Przewodnik Po Darmowych Systemach na DriveThruRPG

Witam. Oto lista systemów na DriveTrhruRPG które w tej czy innej postaci można zdobyć za darmo. Są to albo produkty faktycznie całkowicie darmowe, albo pozbawione pewnych elementów (zazwyczaj grafiki czy możliwości wydrukowania), albo w systemie Płać Ile Chcesz. Lista oczywiście nie jest kompletna, będzie cały czas się rozrastała, bo i dochodzą nowe systemy.

Znajdziecie tu wszystko, od nano-gierek do grubych tomiszczy, od systemów oryginalnych, przez eksperymentalne, do sercołamaczy. Systemy złe i genialne. Indie i Mainstream.  



13th Age SRD - czysta mechanika (zwana Archmage Engine), na której napędzany jest system 13th Age.


21 Guns - system na 2 strony, gdzie gra się gunslingerami. Gra inspirowana mroczną Wieżą Kinga.


21XX: Fall of the Masters - mały system na dwie strony i na licencji Creative Commons, a super-robotach walczących ze złym geniuszem.


44: A Game of Automatic Fear - mały system o konspiracji, która ma na celu podmienić całą ludzkość robotami.


Action! System to bardzo nieznany system u nas. I chyba ogólnie mało znany system. Miał to "szczęście", że pojawił się kiedy królowała trzecia edycja DnD i SRD, co spowodowało chyba niezbyt dużą możliwość zaistnienia w świecie. System oparty na kościach 1k6 z typową excelową kartą postaci z początku lat zerowych.


Active Exploits Diceless Roleplaying Take 2 - Jeżeli ktoś lubi systemy bezkostkowe, może zainteresuje się AEDRT2. Od siebie dodam, ze nic nie dodam, bo zupełnie nie kojarzę systemu. Ale jak zawsze, może komuś spasuje lub wykorzysta parę pomysłów dla siebie.


Altus Adventum 2nd Edition - Klasyczny fantaziak z własną mechaniką opartą mocno na umiejętnościach. Zalety? 200 stron, z ilustracjami, pełny grywalny system, nie musisz wspierać powieści, by kiedyś system się pojawił. Płać ile chcesz, czyli możesz mieć za darmo, a jak ci się spodoba, możesz wysłać parę złociszy autorom.


Atomic Highway - Prosty i w miarę przyjemny system oparty na własnej mechanice v6. Kiedyś kupiony przeze mnie, teraz zaś macie szansę mieć go za darmo. Naprawdę proste postapo, z ciekawą mechanika (mainstreamową, by nie było), i z kilkoma problemami natury technicznej (pamiętam że mieliśmy problem z obrazowaniem ruchu postaci i szybkości, bo tego w podręczniku nie ma). Dostępny równiej darmowy jeden dodatek, Irradiatet Freaks.


ARGH! - uniwersalna mechanika do prowadzenia sesji w klimatach horroru. Licencja Creative Commons. Bliźniaczy system do Kapow! i Zap! i Zounds!


Awesomesauce - Mały system na XXX stronach. Niektórzy nazwą to głupotką, inni zajebistością. System w którym masz tylko jedną cechę.


Bandits and Battlecruisers - polski akcent i do tego OSR. System autorstwa Alberta "Omleta" Rakowskiego. Jak wam się spodoba, to sypnijcie mu golda ;)


Beyond the Beyond - Miniaturka oparta na tym, że jeden gracz tworzy bohatera, a reszta graczy tworzy antagonistów.


Broken Gears - System który został napisany w 24 godziny. Czy jest grywalny, możesz przekonać się samemu, bowiem jest darmowy. Alternatywna historia, gdzie po 1945 cywilizacja cofnęła się do czasów wiktoriańskich.



Chronicles of Arax - Jeżeli czekałeś i nie doczekałeś się na Solo RPG do Kruków Urojenia, nie lękaj się. Chronicles of Arax to RPG dla jednego gracza, oferuje ci jedną klasę i jedna przygodę oraz zasady (dodatkowe rzeczy są po dolcu od sztuki). Jest też wersja dla bitewniakowców - Chronicles of Blood.


BUST Explosive Roleplaying - Niewielki system którego mechanika oparta jest na kartach. Nie znam, nie wypowiem się bardziej.


Cannibal Contagion - Podtytuł chyba mówi wszystko - Comedic Survival Horror RPG. Czyli my vs. Zombie. 200 stron zombieapokaliptycznego mięsa opartego na karcianej mechanice.


CJ Carella's Witchcraft - Czyli  jak mówią niektórzy, Świat Mroku na mechanice Unisystem (jest to pierwszy system oparty na tej mechanice). 300 stron przepełnionych Neopogaństwem, gdzie wcielamy się w rolę dzisiejszych wiedźm (Gifted). Za darmo. 300 stron.


D6 - Flagowa mechanika West End Games, na której hulały kiedyś Gwiezdne Wojny. Obecnie jest to darmowa mechanika, na którą składają się trzy podręczniki główne (Adventure, Fantasy i Space), a ludzie cały czas coś tworzą (na przykład Chronicles of Gor). Są też darmowe suplementy, jak Adventure Locations, Fantasy Creatures, Fantasy Locations, Space Ships. Jeżeli zaś ktoś szuka całych systemów, to mamy kosmiczne Bill Coffin's Septimus, fantastyczne Azamar (oraz dodatek) i kosmiczny western Westward.


D6POOL- System na licencji Creative Commons. 50 stron, czasy współczesne i dwa dodatki - Cast of Characters oraz postapokaliptyczna kampania Recon 6.


Dark Harvest: The Legacy of Frankenstein - Jeżeli szukasz więcej informacji, Chimera popełnił recenzję na Polterze.


Deadly Simple Universal Role Playing System - Morderczy prosty system na morderczych jedenastu stronach. Z morderczą okładką.


Dog Town - system o przestępcach z lat '70, który twierdzi że jest realistyczny. Będziesz dilerem czy alfonsem? Twoje imperium oprzesz na haraczach czy na rozprowadzaniu kaset z pornografią? Alternatywne zasady znajdują się w też darmowym Stripped. W ogóle wszystkie dodatki też są darmowe: 20 Punks, Stray Bullets, The Fellon's Handbook, Grenson Park, Easy Money, Pennington oraz The Missing Mafioso.


Doublecross - gra na dwóch stronach dla troje graczy.


Drifting Through Space - system od Modiphusa (achtungcthule, dusty i mutancronicle). Co mogę powiedzieć? System pisany odręcznie, co jak dla mnie utrudnia zrozumienie co i jak.


Drop - pisana gra. Znaczy historia którą się tworzy zapisywana jest w dzienniku. Można grać solo. Tematyka? O załodze statku kosmicznego na którym poszło coś nie tak.


Engine Heart - system o małych robotach, które dalej żyją jak ludzkość trafił szlag. WALL-E i te klimaty.


EPICS - mało co wiem o tym systemie przyznam się. Uniwersalna mechanika + przykładowy setting.


ERA - to mały system na MG i jednego gracza który wciela się w BOHATERA (z wariantem dla dwoje graczy, gdzie drugi z graczy przyjmuje rolę POMAGIERA BOHATERA). Wspólne tworzenie settingu i bohatera, ograniczony czas gry (sesja dzieli się na 7 scen), Gracz vs. MG. Kojarzy mi się osobiście ze S/lay W/me.


Everyone Wants To Be Sartre - system na 4 strony napisany w dwie godziny o emo dzieciach. Jest też bliźniaczy system o hipsterach - Everyone Wants to Be Ironic.


FATE - jeżeli nie wiesz co to FATE, to znaczy, że przespałeś ostatnie czasy. FATE dla jednych to najlepsza mechanika na świecie, inni zaś nie potrafią zrozumieć jej fenomenu. Nie znasz systemu, to możesz sam sobie wyrobić zdanie. Dostaniesz też FATE Toolkit rozszerzający zasady podstawowe. A jak mało, obczaj wersję uproszczona, FAE, lub któryś z darmowych settingów - The Secret of Cats albo Venture City Stories.


First Fable - system którego zadaniem jest wprowadzenie dzieciaków do RPG. Dostępne są też Character Booki: Knight, Pirate, Animal Keeper oraz Faerie Princess.


Forgotten Futures X: The Tooth and Claw - system na podstawie książki Jo Walton, opowiadający o kanibalistycznych wiktoriańskich smokach.



4C System - mechanika procentowa która w założeniu ma wspierać głównie sesje o superbohaterach.


FU: Freedom / Universal - prosta i szybka mechanika.


FUBAR - cyberpunkowy system o tym, że drużyna została zdradzona. Mało czytelny podręcznik IMO.


Fuck Armageddon - kolejna apokalipsa, tym razem umieszczona pomiędzy jednym fuckiem, drugim shitem i rysunkami jakiegoś pięciolatka.


Gateway - uniwersalna mechanika, tym razem oparta na k8.


Gods of Gondwane - mały system o dinozaurach i kosmitach, oparty na systemie VIVID RPG, dodatkowo całość jest na licencji Creative Common.


Golden Age - kolejny mały system. Z drugiej strony, otrzymujecie też Pandora London, setting korzystający z tej samej mechaniki.



GORE - wbrew pozorom, to skrót pochodzi od Generic Old-school Roleplaying Engine. Mechanika która kontynuuje rozwiązania z lat '80.


Her Arcane Service - uproszczona wersja systemu On Her Majesty's Arcane Service, gdzie bohaterowie wcielają się w rolę specjalnych agentów podlegających Koronie Brytyjskiej w XVI wieku. Uproszczony, ale w pełni grywalny.


Heroes Against Darkness - ponad 200-stronicowy heartbreaker na licencji Creative Commons.


Hot Ckicks - ten system ma jedną z gorszych szat graficznych, Operuje też najbardziej możliwymi seksistowskimi kliszami jakie istnieją. W końcu to system, gdzie wszyscy - kosmici, naziści, wampiry, demony, kultyści, jaszczury - chcą naszych kobiet. System żyje do tej pory, i mechanika nie jest taka zła, jak grafika (Poser rocznik 1999 oraz bazgroły jakiegoś 15-latka). Wbrew pozorom, można grać też facetem - wtedy jesteś Hot Dude.


Houses of the Blooded - duży system od Johnego Wicka, z czym to się to je opowie wam nid na Poltergeiście.


Hulks & Horrors - kosmiczny system wzorowany na starej szkole. Była zbiórka, ale nie wyszło. Dlatego system daje nam poziomy 1-6 oraz zero grafik. Ale można grać klasą Latającą Meduzą.


ICAR - system SF o Imperium Ludzi walczącym z Armią Robotów. Mechanika oparta na k10 i k100. Z ciekawostek - walka wręcz oparta na combosach odpalanych równocześnie. Dostępne też ściągi z ekwipunkiem - Icar Equipment Index.


Isophasmic Light - kolejny mini system w duchu narratywistycznym.


Jaggernauts - Mały system o napierdalaczach i kopaczach dup.


Jumpers RPG: Survival Roleplaying in the Infinite Multiverse - System na licencji Creative Commons, o Jumperach, czyli ludziach którzy skaczą pomiędzy kolejnymi alternatywnymi światami.


KAPOW! - uniwersalna mechanika do prowadzenia sesji w klimatach o superbohaterach. Licencja Creative Commons. Bliźniaczy system do Argh!, Zap! i Zounds!


Kicking Historical Asses - Mały System (na licencji Creative Commons) o tym, jak grupa ludzi z 21 wieku ląduje gdzieś w średniowieczu i musi skopać tyłek demonowi - czyli jak widać wpływ Armii Ciemności i Asha Williamsa jest duży na ten projekt. Pomyślane jako jednostrzałówka.


Lamentations of the Flame Princess - Na OSR się nie znam, ale wiem, że wielu sobie chwali LotFP. Wersja darmowa nie posiada tylko ilustracji (a ilustracje pełne są cycusiów, flaków i innych fajnych lub obrzydliwych rzeczy).


L.U.C.I.D. - Bezkostkowy mały system o wygradzaniu informacji ze snu innych ludzi. Kłania się Incepcja jak widać.


Mazes & Perils - Staroszkolny system wzorowany na zasadach DnD Ericka Holmesa z 1977. Zdobywca Ennie 2013 dla "Najlepsza Darmowa Gra".


Midnight Vigil - Eksperymentalna miniatura w której gracze opowiadają sobie o zmarłym. Ważnym rekwizytem jest świeca.


Murderhobos - Miniaturka o morderczych bezdomnych poszukiwaczach przygód którzy mają tylko 3 cele - zabić, nie dać się zabić i zdobyć złoto wypadające z zabitych przeciwników.


Neverwhere - darmowy system oparty na Nigdziebądź Neila Gaimana. To jest edycja trzecia, edycja druga, również darmowa, znajduje się tutaj.


Night of the Crusades - system osadzony w czasach krucjat (okolice XII wieku) podlany fantastycznym sosem w stylu Baśni 1001 Nocy. Średniowieczne Dark Fantasy.


Nine Worlds - system oparty na Conflict Resolution, gdzie bohaterowie wcielają się w role Archontów (agentów Demiurga) którzy uczestniczą w konflikcie starożytnych bytów (bogowie vs. tytani). Mechanika oparta jest na kartach.


Novarium - system w którym podstawą jest system matriarchalny. Tylko kobiety mogą być czarodziejkami (Novaria) i rycerkami (Tavaria), a faceci spostrzegani są jako tępi brutale, którzy zajmują niższy status społeczny. System wspiera też granie kilkoma postaciami na raz (na podobnych zasadach jak Ars Magica).


OSRIC - czyli raj dla staroszkolnych graczy, jeden z najlepiej przyjętych retroklonów. ponad 400 stron jazdy w przeszłość.


Phantasm 2010 - darmowy system który jest hołdem dla filmów klasy Grindhouse, w tym (jak ktoś nie zajarzył) dla filmu "MORDERCZE KULECZKI".


Plasma Base System - mały prosty system na dwóch stronach. Posiada też rozszerzenie, też na dwóch stronach.


Posturing & Pretensions - bardziej party game, niż RPG. Na jednej stronie.


POW! Gaming System - mały system przeznaczony do jednostrzałówek.


PreHysteria - mały system o jaskiniowcach, zalecany by grać przy dużej ilości piwa. Tak, mało poważny system.


R.I.S.K. - czyli Roleplaying Is Simple Kid. Tak po prawdzie to bardziej uproszczone zasady na 9 stronach do przedstawiania figurek na planszy.


Red Rock - prosty system na 8 stronach w postapokaliptycznej scenerii.


Refuge in Audacity - jakiś prześmiewczy system na 37 stronach o galaktycznych wojownikach. 100 ras! 100 klas! 100 potforuff! Kryształy czasu się chowają.


Revenant - Mały system dla dwojga graczy, inspirowany filmami jak Uwierz w Ducha i Kruk.


ROLF - właściwie to mini gra o małym odgrywaniu, gdzie nawala się dwóch delikwentów. Rocznik 1995.



RoShamBo, The RPGing! - mały bezkostkowy system (10 stron).


Round 10 - uniwersalna mechanika, ponad 200 stron.


Seven Crows - horrorystyczny system którego jest bardzo źle zoptymalizowany (50-parę stron i 500 mega?). Niemniej mechanika oparta jest na custom dice, które kojarzą mi się z Warhammer III i nowymi Star Wars.


Silent Memories - darmowa gra w klimacie grozy. Budzisz się na statku z kriogenicznego snu, i nic nie pamiętasz. Jedyne co ci zostało, to wyuczone zdolności. Twój cel - dowiedzieć się jak najwięcej o sobie, nim zginiesz. Mechanika oparta na JENGA.


Simply Roleplaying! - kolejny system uniwersalny, który miał tego pecha, ze wyszedł kiedy królowało d20 (rok 2002).


SLAG - prosty system gdzie wcielamy się w bohaterów z epoki kina akcji VHS.


Spirit of the Century - uznany pulpowy system na mechanice FATE, 400 stron mięsa. Również dodatek Spirit of the Season dostępny w PWYW.


Snuff: Downloads of Death - gracze wcielają się w ofiary reality-show, gdzie są brutalnie mordowani.


Stacked! - coś pomiędzy RPG a Party-Game, całość oparta na kartach.


Stars Without Number - kosmiczny OSR, sandbox, 200 stron, wiem że niektórzy sobie bardzo chwalą.


Steel and Fame - mały system mieszający mechanikę Fate z Barbarians of Lemuria.


Super Console the Saga Continues - system w który trochę kiedyś osobiście pograłem. Jest to symulacja erpega konsolowego (zwanego też JRPG). I to dosłownie - walki jak w starych Final Fantasy lub grach tworzonych na RPG Maker, pasek życia zamiast HP, 99 poziomów, wchodzenie do cudzego domu by z szafy wyciągnąć czyjeś złoto (i nikt się nie rzuca), czy NPC powtarzający w kółko jedną kwestię ;)


Super Crusaders III - system o superbohaterach.


Sword's Edge System - darmowa (licencja creative commons) mechanika która napędza systemy Sword Noir i Kiss My Axe.


Swords & Wizardry - kolejny zasłużony retroklon, również w wersji Complete Rules.


Tall Tales: Deadlands: Broken Hearts - Tall Tales to seria scenariuszy które są zamkniętą całością z własną mechaniką. Coś jak Lady Blackbird.


Terror Thirteen - horror oparty na klasyce (gothic, dark romantic, victorian) i na conflict resolution.


The City of Judas - hack do AW, chociaż właściwie to dopiero draft. Średniowieczna opowieść o bandzie najemników, którzy przy okazji przemycają narkotyki.


The Great Tournament - mini gierka o turnieju mistrzów wali. Mechanika oparta na kartach, licencja Creative Commons.


The Irresponsible Hero - kolejny eksperymentalny erpeg, tym razem napisany w dwie godziny i opowiadający historię tajnych agentów w kiepskim filmie klasy B.


The Last One - gra dla dwojga, gdzie jedno z graczy gra tytułowym Ostatnim, a drugi z graczy prowadzi Innych, Postapokalipsa inspirowana Jestem legendą, mechanika oparta na kartach.


The Original Flatland - system na podstawie Flatlandii Edwina E. Abbotta, czyli przygody płaszczaków w dwuwymiarowym świecie, gdzie pojęcie wysokości jest herezją. Wersja lite, ale z wszystkimi zasadami i dwiema przygodami.


The Shotgun Diaries - zombie apokalipsa od Johnego Wicka.



Thirty - system o 30 Templariuszach którzy muszą przewieźć święty skarb. Od Johnego Wicka.


Timeless - darmowy system (licencja Creative Commons) który ma za zadanie pozwolić prowadzić w dowolnym świecie w dowolnym okresie historycznym.


Toddlers and Trolls - jednostronicowy system który ma wprowadzić dzieci w świat matematyki i bezlitosnej walki. Znaczy w świat RPG.


Tri-Stat dX - kiedyś sztandarowa mechanika wydawnictwa Guardians of Order, na której hulał między innymi BESM (mangowy system, dość powiedzieć że GoO na tym wydali wiele licencjonowanych systemów, jak Czarodziejka z Księżyca, Utena i Trigun) czy Gra o Tron (w podwójnym mechanicznym wydaniu z mechaniką d20). Ale GoO splajtowało, prawa zdobył White Wolf, i era Tri-Stat dX odeszła w zapomnienie. Ale czyste zasady są cały czas dostępne.


Two Worlds - mały pełny system na d20, który jest wzorowany na naszej polskiej komputerowej produkcji, czyli... Two Worlds. No kto by się spodziewał.


USR - prosta uniwersalna mechanika, całość to jakieś przerażające 20 stron. Wersja 2.0. Jest też dostępna poprzednia wersja, tutaj proszę klikać. Bonusowo też do zebrania jest cały setting - Halberd. Oraz jedna darmowa przygoda - Locket Away.


Verge - jeszcze jeden system napisany w 24 godziny. Ten z podtytułem Fantasypunk.


The Void - od twórców CthulhuTech nadchodzi Cthulhu w kosmosie (na ponad 200 stronach). System PWYW, a jeżeli komuś mało, może otrzymać jeszcze jedną przygodę - pierwszą część Stygian Cycle.


Wounded - eksperymentalny erpeg, chociaż bardziej to przypomina zabawę w zadawanie pytań. Zero kości, tylko pytania i odpowiedzi.


Xpress Core System - darmowa mechanika oparta na puli k6, 40 stron. Od "niesławnego" Jamesa Desborougha.


ZAP! - uniwersalna mechanika do prowadzenia sesji w klimatach SF. Licencja Creative Commons. Bliźniaczy system do Argh!, Kapow! i Zounds!


ZOUNDS! - uniwersalna mechanika do prowadzenia sesji w klimatach fantasy. Licencja Creative Commons. Bliźniaczy system do Argh!, Kapow! i Zap!

8 komentarzy:

  1. Iii.. nagrodę za najbardziej merytoryczny wpis blogowy w polskim e-fundomie otrzymuje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem kto, ludziom i tak się nie podoba wpis i psioczą :P

      Usuń
  2. Nie wiem czemu przy FU zamiast Freeform napisałeś Freedom, ale Freudystą nie jestem, wiec nie będę analizował.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie dlatego, że z wykształcenia jestem dysortografem, i piszę inne słowa niż myślę :P

      Usuń
  3. Dobra lista, choć na pewno nie jest wyczerpująca. Na DTRPG obecnie mamy 4035 darmowych PDFów oraz 913 PDFów Pay What you Want. Jest tego zdecydowanie dużo, wystarczy na długi czas.

    Czytałeś to wszystko, co tutaj opisałeś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, jest ale te 4035 pdfów to też przygody, karty postaci, quickstartery, dema, przeglądy, pisma, erraty...

      Dlatego starałem się wyciągnąć tylko pełne systemy.

      Czy czytałem wszystko? Musiałbym mieć chyba 70 lat już ;) Ale tak, każdy otwarłem, przejrzałem, część nawet grałem (zazwyczaj w czasach, kiedy nie były Free lub PWYW).

      Usuń
  4. Dzięki, przejrzę czego nie miałem ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. If you need your ex-girlfriend or ex-boyfriend to come crawling back to you on their knees (no matter why you broke up) you have to watch this video
    right away...

    (VIDEO) Get your ex CRAWLING back to you...?

    OdpowiedzUsuń