wtorek, 25 marca 2014

Adventurers! - Stracona Szansa


Przeglądam sobie Adventurers! W oryginale jest to system na 2 stronach (a tak naprawdę na 5), bardzo mocno upchany RPG-Lite. Polskie wydanie jest bardziej "klasyczne", rozpisane na więcej stron i wzbogacone o dodatkowe materiały.

Ze względu na swoją minimalistyczność, "podręcznik" traktuje czytelnika jako osobę obeznaną z niuansami i arkanami erpegowania. I... wielka szkoda.

Z mojego punktu widzenia, to mogło by być takie "Tym, którzy pierwszy raz... II". Podobnie jak pierwowzór, jest to bardzo prosty system. Nie tylko prosty, ale posiada kilka elementów które mają bliżej do mainstreamowego erpega, niż "Oko Yrrhedesa". Łatwiej byłoby IMO przejść z Adventurers! do bardziej klasycznych systemów.

Skoro wydanie polskie tak różni się od angielskiego, można byłoby pójść dalej. Opisać czym jest RPG, opisać proces tworzenia postaci, wrzucić przykłady z sesji, i takie tam duperele. Zrobić z tego quickstarter'a, który byłby wprowadzeniem do RPG jako całości. A tak jest to mini-system, który zostanie zrozumiany tylko przez kogoś, kto już jakieś obeznanie z RPG ma.

Tak, wiem - łatwo mi się mądrować, skoro wydawcą nie jestem. Ale pomarzyć o tym, by RPG znowu trafiło pod strzechy, zawsze można ;)

6 komentarzy:

  1. A powiedz, boś to widział. Jest tu tylko goła mechanika, czy też (skrótowe choćby) wyjaśnienie, co oznacza rzut, jak go interpretować?

    OdpowiedzUsuń
  2. Opis wygląda tak:

    2. Rozstrzyganie akcji
    Rzuć 2k6 + Współczynnik, jeśli uzyskasz więcej niż 7 – osiągnąłeś
    sukces (poziom trudności można modyfikować).
    Rzut przeciwstawny. Rzucacie 2k6 + Współczynnik, wyższy wynik
    wygrywa. Dwie jedynki oznaczają Krytyczną Porażkę, zaś dwie szóstki
    oznaczają Wyjątkowy Sukces.
    Heroizm.Po rzucie możesz wydać 1 punkt Heroizmu, aby dodać 1 do
    wyniku lub wykonać test od nowa.
    B. łatwy+4 Łatwy+2 Trudny-2 B. trudny-4
    3. Statystyki i współczynniki pomocnicze
    Postać opisują trzy współczynniki o wartościach od -1 do 5.
    Siła(Si) – tężyzna fizyczna i żywotność;
    Zręczność (Zr) – zwinność i podstawowa obrona;
    Umysł (Um) – inteligencja, pomysłowość, wiedza;
    Współczynniki pomocnicze:
    Atak(Atk) – zależy od broni i umiejętności
    Obrona(Obr) – bazuje na Zręczności, modyfikowana przez pancerz
    Heroizm(Her) - początkowo jest to wartość Umysłu. Może wzrastać,
    ale wraca do wartości wyjściowej na początku każdej przygody
    Wytrzymałość(Wyt) = Siła + Zręczność + 3
    Jeśli Wytrzymałość spadnie do zera, postać umiera.

    Ktoś kto jest obeznany z RPG, zrozumie o co kaman. Laik - niekoniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Co robi Heroizm?

    Oraz: co oznacza "sukces"? MG decyduje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Heroizm robi tylko tyle, co jest wyżej napisane (+1 do rzutu lub powtórka).

      Sukces - każdy może sobie to interpretować po swojemu. Pewnie w domyśle - decyduje MG (jak w Mainstreamie).

      Pomimo tego... Still a better RPG Than Warhammer.

      Usuń
  4. Wciąż stoję twardo na stanowisku, że płacenia za takie coś to śmeich na sali, biorąc pod uwagę ile takich miniaturek wisi w sieci.

    OdpowiedzUsuń
  5. Za tą cenę nie narzekam, PDF to sporo więcej niż te 5 stron. Ale zgadzam się z Beamhitem, Ktoś nowy w RPG może mieć problemy ze zrozumieniem jak się w tą grę gra.

    OdpowiedzUsuń