piątek, 23 sierpnia 2013

Test Fight - Zły Cień - Kruki Urojenia


System: Zły Cień - Kruki Urojenia (Pierwsze Wydanie, Rok 1995)

Testowane Zasady: Tylko podręcznik podstawowy, zasady dla początkujących, metoda losowa tworzenia bohatera

Na początku tworzymy postać. Wszystkie rzuty wykonuje się kośćmi sześciościennymi.

- Rzut na rasę: 6 (wynik 1 lub 2 pozwala na wybranie innej rasy niż człowiek).
- Rzuty na 3 Współczynniki (rzut 3k6 + ewentualne modyfikatory za rasę): Siła (Si): 8, Sprawność (Sp): 10, Intelekt (IQ): 7
- Rzuty na 3 umiejętności (rzut 2k6): Umiejętność walki: 6, Umiejętność magiczna: 10, Umiejętność sprawności: 10
- Rzut na gotówkę (2k6): 7 grzywien skór
- Reputacja (pierwszy zgrzyt) - nie jest napisane jak ustalić w metodzie losowej. Osobiście domyślam się, że chodziło o rzut 2k6. Pomijam punkt, bo nie będzie nam to potrzebne do Test Fight
- Zakup Ekwipunku - stać mnie na miecz i zbroję skórzaną. Drugi zgrzyt - nie jest podane, jakie obrażenia zadaje igła, podstawowa broń skrzatów.
- Magia (1k3 znanych czarów lub modlitw jeżeli umiejętność magiczna jest większa od 10) - nie jest, więc nie wybieram czarów.

Koniec.

Moja uwaga numer jeden - tworzenie sobie postaci metodą dla początkujących jest bardzo szybkie i wygodne - chyba tylko Oko Yrrhedesa z polskich systemów jest szybsze w tworzeniu sobie bohatera. Niestety mało kto pamięta / zwraca uwagę, że takie zasady były w podręczniku, więc na stałe przylgnęła do Złego Cienia reputacja systemu bardzo złożonego mechanicznie.

Pierwszy bohater zrobiony.

Borejkodar z Dobrego Miasta (Człowiek)
Si: 8, Sp: 10 (8), IQ: 7, Um. walki: 6, Um. magiczna: 10, Um. sprawności: 10
Miecz: 2 ataki, 1k6 ran
Zbroja skórzana: Sp -2, redukcja ran: 1

Szybko generuję pozostałą trójkę:

Strahlschlug zwany Parszywym Wygnańcem (Człowiek)
Si: 10, Sp: 9 (7), IQ: 13, Um. walki: 4, Um. magiczna: 4, Um. sprawności: 8
Miecz: 2 ataki, 1k6 ran
Zbroja skórzana: Sp -2, redukcja ran: 1

Ariochszka ze Wschodu (Człowiek)
Si: 11, Sp: 10 (8), IQ: 10, Um. walki: 7, Um. magiczna: 9, Um. sprawności: 3
Miecz: 2 ataki, 1k6 ran
Zbroja skórzana: Sp -2, redukcja ran: 1

Repekaucjusz z Pozdrowek (Człowiek)
Si: 6, Sp: 11 (9), IQ: 9, Um. walki: 6, Um. magiczna: 10, Um. sprawności: 10
Topór Wojenny: 1 atak, 1k6+2 ran
Zbroja skórzana: Sp -2, redukcja ran: 1

Moja uwaga numer dwa - postacie nie wyszły bardzo zróżnicowane, na dodatek kości nie pozwoliły mi zagrać inną rasą niż człowiek. Jeżeli porównam pierwszą postać do metody punktowej, to wyjdzie mi że wydałem 885 punktów (w metodzie punktowej dostaje się 1000).

Walka:

Bohaterowie (Polak, Niemiec, Rusek i Pepik) sobie idą przez las, aż nagle wyskakuje 4 zbójców, o typowych cechach człowieka:

Typowy leśny zbój
Si: 15, Sp: 15, IQ: 15, Um. walki: 5, Um. magiczna: 5, Um. sprawności: 5
Miecz: 2 ataki, 1k6 ran

Moja uwaga numer trzy - typowe cechy człowieka miażdżą samą swoją egzystencją naszych "wyrolowanych bohaterów". Chyba dlatego skrót dla bohatera niezależnego w tym systemie to H(e)M(an).

System walki dla początkujących nie przewiduje zaskoczenia, nie posiada zasad ruchu ani atakowania w grupie jednego celu.

Runda 1
Najpierw działają wojownicy o wyższej Si (chociaż nie jest sprecyzowane co w przypadku remisu - mozna przyjąć, ze ich ciosy wyprowadzane są równocześnie).

Do każdego z bohaterów doskakuje jeden typowy leśny zbój. Test ataku wykonuje się następująco: rzut 2k6 ma być niższy od: (1/2 Si + Sp + Um. walki) - (Sp celu + jego Um. walki). Trzeci zgrzyt - Nie znalazłem, jak zaokrąglać ułamki. Sugerując się wstępem (tam w opisie ułamki z rzutów kośćmi zaokrągla się w górę) będę zaokrąglał w górę.

Zbój numer 1 vs. Borejkodar:
Pierwszy atak: (3k6) 12 vs. (8 + 15 + 5) - (8 + 6) = 14 - cios wchodzi, za (1k6): 5 ran (-1 za pancerz) =  4 rany. Rany odpisuje się od Si (ale nie jest nigdzie napisane, że obniża to jakoś bazową skuteczność Si). Borejkodarowi zostają 4 punkty Si.
Drugi atak: 14 vs. 14 (PUDŁO!)

Zbój numer 2 vs. Strahlschlug:
Pierwszy atak: 7 vs. 17 (weszło); rany: 5, Si spada na 5.
Drugi atak: 11 vs. 17 (weszło); rany: 0

Zbój numer 3 vs. Ariochszka:
Pierwszy Atak: 12 vs. 13 (weszło); rany: 0
Drugi atak: 8 vs. 13 (weszło); rany: 1, Si spada na 10

Zbój numer 4 vs. Repekaucjusz
Pierwszy Atak: 8 vs. 13 (weszło); rany: 4, Si spada na 2
Drugi atak: 4 vs. 13 (weszło); rany: 3, Si spada na 0, Repekaucjusz pada trupem.

Borejkodar vs. Zbój numer 1
Wychodzi że szansa trafienia jest na poziomie -2. Znaczy nasz dzielny woj może wykonać specjalny manewr Precyzyjny Cios (musi wykonać test Sp + 1/4 Um. walki, czyli test 3k6 vs. 10), ale w zamian traci 1 z ataków. Może dodać wtedy 1k6 do tej naszej marnej szansy trafienia, co w najlepszym wypadku da wynik końcowy 4.
Borejkodar test na użycie Ataku Specjalnego: 8 vs. 10 (weszło); Cios Specjalny: 6 (!!!)
Atak: 11 vs. 4 (sromotne pudło)

Strahlschlug vs. Zbój numer 1 (kupą idziemy panowie)
Strahlschlug test na użycie Ataku Specjalnego: 7 vs. 8 (wyszło), Cios Specjalny: 1
Atak: Strahlschlug głośno płacze i chlipie coś po niemiecku, że go nikt nie lubi, i ze go wyrzucili (czytać: ma zerowe szanse na trafienie).

Ariochszka vs. Zbój numer 1
Ariochszka test na użycie Ataku Specjalnego: 18 (czemu teraz?) vs. 10
Atak: Ariochszka tupie nóżką i idzie kopać studnie. Łyżeczką. Znaczy ma zerowe szanse na trafienie.

Koniec Rundy 1

Moja uwaga numer cztery - chyba na tym skończę. Nasi wylosowani bohaterowie nie mają żadnych szans z typowym cieniasem z Podgóry Czarnej. Nie opłaca się też w ogóle nosić pancerzy. Przy średnich rzutach przy tworzeniu bohatera wychodzą nam worki do bicia dla H(e)M(anów).

Czas na małą zmianę, pobawimy się w optymalizację.

System: Zły Cień - Kruki Urojenia (Pierwsze Wydanie, Rok 1995)

Testowane Zasady: Tylko podręcznik podstawowy, zasady dla początkujących, metoda wydawania punktów

Borejkobij z Niedobrego Miasta (Człowiek)
Si: 16, Sp: 16, IQ: 8, Um. walki: 7, Um. magiczna: 0, Um. sprawności: 4; Reputacja: 3
Miecz: 2 ataki, 1k6 ran

To rozumiem. Walka jeden na jeden wygląda tak:

Runda 1

Borejkobij vs. Zbój
Atak numer 1: 12 vs. 11 (pudło)
Atak numer 2: 12 vs. 11 (pudło)

Zbój vs. Borejkobij
Atak numer 1: 8 vs. 5 (pudło)
Atak numer 2: 9 vs. 5 (pudło)

Runda 2

Borejkobij vs. Zbój
Atak numer 1: 12 vs. 11 (pudło)
Atak numer 2: 11 vs. 11 (pudło)

Zbój vs. Borejkobij
Atak numer 1: 18 vs. 5 (pudło)
Atak numer 2: 11 vs. 5 (pudło)

Runda 3:

Borejkobij vs. Zbój
Atak numer 1: 12 vs. 11 (pudło)
Atak numer 2: 14 vs. 11 (pudło)

Zbój vs. Borejkobij
Atak numer 1: 12 vs. 5 (pudło)
Atak numer 2: 12 vs. 5 (pudło)

Runda 4:

Borejkobij vs. Zbój
Atak numer 1: 9 vs. 11 (weszło), obrażenia: 5, Si spada do 10
Atak numer 2: 6 vs. 11 (weszło), obrażenia: 6, Si spada do 4

Zbój vs. Borejkobij
Atak numer 1: 15 vs. 5 (pudło)
Atak numer 2: 9 vs. 5 (pudło)

Runda 5:

Borejkobij vs. Zbój
Atak numer 1: 4 vs. 11 (weszło), obrażenia: 6, Si spada do 0
Finish Him... Fatality... Borejkobij Wins... Flawless Victory...

Moja uwaga numer pięć - przy tworzeniu postaci metodą punktową nie wygląda to już tak tragicznie, jak podczas losowania współczynników. Teoretycznie w pierwszym przypadku jeden zbój wybija cały oddział. W drugim przypadku jeden Borejkobij wybija cały oddział bandytów. Oczywiście, można wszystko zwalić na kiepskie rzuty przy pierwszej metodzie tworzenia postaci. Ale w większości przypadków strzelam, ze sytuacja by się powtórzyła.

Moje wnioski finalne - pomimo małych zgrzytów, to uważam, że zasady dla początkujących ze Złego Cienia są dosyć grywalne (pod warunkiem ze bawimy się w wydawanie punktów, co jest tylko troszeczkę dłuższe, niż losowanie współczynników) i łatwe do zaimplementowania własnych zasad domowych (na przykład zwiększenie listy ataków specjalnych czy dorzucenie zasad do walki na planszy). Pomimo prostoty, dają trochę większe możliwości (według mnie oczywiście) do bawienia się mechaniką niż wspomniane wcześniej Oko Yrrhedesa. Powiem szczerze - Zły Cień odkryłem na nowo.

Następny Test Fight to już jednak będzie inna bajka. Wejdę w zasady zaawansowane Złego Cienia. Ale to muszę mieć więcej czasu.

Zły Cień to pierwszy Foot Fetish Fantasy RPG - czyli fffyrpyg

PS. Imiona bohaterów są fikcją literacką, i ich podobieństwo do prawdziwych osób jest czysto przypadkowe.

PS2. Jak ktoś nic z tego nie rozumie, a coś go interesuje, to pytać się. Jestem tylko chaotycznym człowiekiem, który nie zawsze sprytnie przelewa na papier to co chce przelać.

7 komentarzy:

  1. To w Złym Cieniu rzucało się kostką. Zdawało mi się że we wszystkich ich grach stosowali mechanikę Joker.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem czy sprawiedliwiej dla mechaniki nie byłoby przy tworzeniu postaci zamiast czysto losowej kości nie stosować wartości oczekiwanej. Tak by stworzyć systemowego "średniaka". Albo jednego średniaka, jednego słabeusza i jednego przepaka.

    Tak samo podczas walki można zobaczyć wartość oczekiwaną i obliczyć DPT (średnią ilość obrażeń na turę). O tyle jest to podstępne, że przy niektórych mechanikach wychodzi, że przy przy przeciętnych rzutach wszyscy pudłują i walka trwa w nieskończoność.

    Kumpel analizował kiedyś WFRP i testował drużynowego krasnoludzkiego czempiona Morgrima przeciwko standardowym goblinom. Wyszło ich koło setki. Od tej pory zrodziła się miara przeciwników zwane od imienia postaci Ghimnirami. Np. 300 goblinów to 3 pełne Ghimniry. Kaszara demon Tznicza to było 1,2 Ghimnira.

    Mechaniki walki są generalnie zabawne ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat w przypadku Złego Cienia (dla początkujących) widać, że trzeba mieć uber-rzuty w metodzie losowej, by coś znaczyć w tym świecie ;)

      Usuń
  3. No to czas na test-fight Robotici!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robotiki z Charakternikiem ;)

      Usuń
    2. Robotikę wezmę na warsztat bo mam ten numer CDA ;) Osobiście mam neutralny stosunek do tego systemu, gdyż nie czuję się targeterem "koloru" i nigdy go nie przeglądałem.

      Charakternik - nie mam tego systemu i chyba nigdy go nie będę miał. Chyba ze nagle pojawi się na CDP. Albo jeżeli komuś się będzie chciało mi wysłać swój egzemplarz (oczywiście na mój koszt, i oczywiście odeślę z powrotem).

      Usuń
    3. Podejrzewam że to może być trudne bo plotki chodzą że sprzedało się tego tak z k6 w kraju nad Wisłą ;)

      Usuń