wtorek, 20 listopada 2012

[Recenzja] Iron Kingdoms cz. III


Dzisiaj o magii w Żelaznych Królestwach. By zostać "czarodziejem" należy wybrać Archetyp Gifted. Tylko takie postacie potrafią widzieć i kształtować mistyczne runy. Te odpowiednio ukształtowane materializują się i uwalniają pożądany efekt.

Tak, magię tutaj trudno ukryć, bowiem jest bardzo widowiskowa.

Mistyczne runy i czar przez nie uwolniony
W podręczniku opisane są dwie tradycje magiczne: Will Weavers oraz Focusers. Ci pierwsi, to można powiedzieć czarodzieje klasyczni (tudzież kapłani) - tacy, jakich można spotkać w innych systemach. Tu rzuci kulę ognia, tu użyje kamiennej ściany. Druga tradycja pozwala zaś wyciągać dodatkowe efekty z mechanicznych bytów - przejmować kontrolę nad Steamjackiem czy zwiększać obrażenia ze swojej broni.

Czary tutaj nie są zapamiętywane (jak w DnD), ani nie używa się punktów mocy, many czy innych żetonów. To co ogranicza nasze możliwości, to zmęczenie (dla czarodziejów klasycznych) i punkty skupienia (dla fokuserów). Ci pierwsi rzucając czary (oraz je modyfikując) generują punkty zmęczenia. Co rundę jednak się je traci, więc nie kończy się to nagłą totalną niemocą w czasie walki. Fokuserzy natomiast posiadają pulę punktów skupienia, które przydzielają do rzucanych czarów lub do dopakowania swojego ekwipunku (również do dopakowania swojego Steamjacka).

Każda klasa czarująca posiada swój zestaw czarów. Lista ta nie jest zbyt wielka (bliżej jej do czarów z Savage Worlds, niż DnD) - i jak na system powiązany z bitewniakiem, skupia się głównie na czarach bojowych. Żadnych Całonocnych Potencji czy innych Wyciągam Królika z Kapelusza. Warto jednak tutaj wspomnieć o Gun Mage - zawód który jako jedyny ma dosyć specyficzne zaklęcia. Oni to bowiem wyzwalają czary poprzez runy na swoich pociskach.

Co na koniec? Rzucenie czaru to akcja szybka. Czyli czarodzieje mogą rzucić dwa czary, albo wykonać atak i rzucić czar. Dwa razy więcej funu.

Zapraszam na część IV i ostatnią tej recenzji / tego opisu już niedługo. Czuję coś jednak, że będę pisać więcej o tym systemie.

Ilustracja (ta z wizualizacją zaklęcia) to dzieło Miroslav'a Petrova i pochodzi z jego strony CGHUB.

1 komentarz:

  1. bardzo ciekawie napisany zestaw recenzji, dzięki za nie

    system zaczyna mi się coraz bardziej podobać, zakupię go chociaż by po to, by przeczytać i zobaczyć, co można będzie zaadoptować gdzieś indziej
    oraz dla świetnych ilustracji.

    OdpowiedzUsuń