niedziela, 18 listopada 2012

[Recenzja] Iron Kingdoms cz. II



Kolejny rozdział poświęcony jest mechanice, jaka to obowiązuje w tym systemie. Testy wykonuje się dosyć prosto, bowiem podstawą jest rzut 2k6. Do uzyskanego wyniku dodajemy zazwyczaj odpowiadającą statystykę i umiejętność. Postać więc która posiada np. Poise 5 i Rifle 2 (tak jak wcześniej opisywana przeze mnie dziewoja) rzuca na trafienie z karabinu 2k6 + 7. Różne zdolności mogą jednak wpływać na to, czym i ile razy rzucamy:

  • Niektóre zdolności potrafią dokładać dodatkowe kości do rzutu; te zdolności się kumulują
  • Niektóre zdolności potrafią dokładać dodatkowe kości do rzutu, ale należy po teście odrzucić najsłabszy wynik
  • Niektóre zdolności dają możliwość dopakowania rzutu (boosted roll); dodaje się dodatkową 1k6 do rzutu, ale można dopakować rzut w ten sposób tylko jeden raz
  • Niektóre zdolności dają możliwość powtórzenia rzutu po nieudanym teście
Przeciętny poziom trudności waha się pomiędzy 10 (łatwy) do 21 (bardzo trudny).

Walka wzorowana jest na bitewniaku.- nie używa się gridu, tylko miarki calowej ;) System jednak łatwo przerobić na używanie planszy - czy to heksagonalnej, czy to klasycznej kwadratowej z dedeków. System też bierze pod uwagę gdzie dany cel jest zwrócony. Ataki w plecy są łatwiejsze do wyprowadzenia, zaś tarcza broni tylko z przodu.

Bohater w rundzie może wykonać ruch + odpowiedni zestaw akcji. Mogą to być dwie szybkie akcje, atak i szybka akcja, lub pełna akcja. Z ciekawostek należy dodać, że rzucenie czaru to szybka akcja.

A teraz pora opisać Spiralę Życia (Krzemień pisał, że jest to pomysł wycięty z bitewniaka).

Spirala Życia
To są tutejsze punkty życia. Są podzielone na trzy gałęzie, każda uzależniona jest od jednej głównej statystyki - PHY, AGL lub INT. Zakreśla się na czarno (idąc od zewnątrz) kółka, tak by pozostawić tyle pustych pól, ile wynosi nasza statystyka. Staramy rozdzielić je równomiernie. Poniżej przykład Spirali Życia dla mojej przykładowej postaci (PHY 5, AGL 4, INT 3):

Spirala życia dla naszej snajperki
Kiedy otrzymujemy obrażenia, rzucamy 1k6 by określić z której gałęzi ściągamy punkty życia. Zakreślamy od zewnątrz do środka. Jeżeli skończy nam się gałąź, przeskakujemy do kolejnej zgodnie z ruchem zegara. Poniżej przykład dla naszej postaci która dostała 5 punktów obrażeń i wyrzuciła 2 przy określaniu lokacji trafienia (czy też, z której gałęzi ściąga się punkty):

Szare kółka oznaczają stracone punkty
Strata wszystkich punktów z którejś gałęzi (crippled) powoduje dodatkowe kary i utrudnienia. Strata wszystkich punktów powoduje, że nasza postać pada. Rzuca się wtedy 3k6 i sprawdza w tabeli ran co się dzieje. Można stracić rękę, zyskać bliznę, lub stracić tylko przytomność. W najgorszym przypadku (3 jedynki) następuje śmierć. Jak widać trudno zginąć, za to łatwo spotkać poharataną bandę ślepych kuternóg.

By jeszcze trudniej było nas ubić, dostajemy do dyspozycji Punkty Wyczynów (Feat Points). Zyskujemy je za rozwalanie przeciwników, za krytyczne rzuty (dublet) i za uznanie od MG. Wydajemy je zaś na kilka ciekawych akcji, jak parowanie, super uniki, odzyskiwanie punktów życia czy dopalanie rzutu.

W części trzeciej opiszę magię.

5 komentarzy:

  1. Ciekawe jak się sprawdza w praktyce. Wygląda średnio skomplikowanie. Dla postaci gracza całkiem fajnie i nawet prosto. Ale notować tak wszystkich przeciwników to trochę męczące. I chyba dużo miejsca w notatkach zajmuje. Czy też oni mają jakiś inny system obrażeń?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeciwnicy mają system mieszany. Większość przeciwników posiada statystykę Vitality (ludzki złodziej ma 5 Vitality, a bandzior 7). Ważni i groźni przeciwnicy (jak Warlord czy Raid Master) mają swoją Spiralę Życia.

      Do notowania co się dzieje na polu walki warto użyć tego:

      http://files.privateerpress.com/ironkingdoms/documents/Game_Master_Encounter_Sheet_(b&w).pdf

      Usuń
    2. Ok. Dzięki za wyjaśnienie.

      Usuń
  2. Did you consider exchanging with the #1 Bitcoin exchange company - YoBit.

    OdpowiedzUsuń
  3. Claim free bitcoins at Easy Bitcoin Faucet. Up to 33 satoshis every 10 minutes.

    OdpowiedzUsuń